الأسبرين:









1-للتخلص من القشرة:


تاني!..ممكن نتخلص من القشره بالأسبرين..ما نبلعو..لأ..نسحن حبتين منه بودره ناااعمه ونضيفها للشامبو ونخليهو على فروة الراس لمدة دقيقه دقيقتين كدا ونشطف ونغسل مره تانيه بالشامبو بس..
القشره تعبت معانا والله!!



2-للعلاج حب الشباب:



الاسبرين بيخفف الالتهاب والحمرار من الحبوب على البشره..ممكن نعمل عجينه من مسحوق الاسبرين ونضعها فوق الحبه لمده ونغسل بعد داك البشره بالماء والصابون..ونكرر العمليه مرة تانيه عند الحاجة لو كانت الحبه ملتهبه شديد.



3-إنعاش بطارية العربية!:




عربيتك وقفت منك فجأه بسبب البطاريه ومحتاج دفره والشارع فااااضى؟! ..ممكن استعمال الاسبرين على البطاريه..نسكب محلول حبتين اسبرين على البطارية..
الاسيتايساليك أسيد الموجود في الاسبرين بيتعادل مع السلفريك أسيد الموجود فى بطارية العربية ليمنحها شحنه جديده
. Just make sure that you then drive to your nearest service station to find a longer-term solution.


4- عند لبس قميص من الساتان بنلاحظ ظهور رائحه نفاذة للتعرق..ممكن نتخلص من الرائحة دي بنقع القميص أو البلوزه الساتان فى محلول مكون من حبتين أسربين مع نصف كوب من الماء الدافئ ..لمدة 2-3ساعات.


5-للتخلص من ثآليل الأقدام..الكاللو:


وتظهر هذه الثآليل عند لبس الأحذيه الضيقه لفترات طويله..فتكون جافة.. قاسيه ومؤلمة جداً..
للتخلص منها..نقوم بسحق 5-6 حبات من الأسبرين الى بودرة ناعمة..ونضيف اليها نصف ملعقة من عصير الليمون..ونصنع منها معجون بإضافة قليل من الماء..نضع المعجون على المناطق المتضرره وتلف القدم بمنشفه دافئه وكيس من النايلون..لتطرية المناطق المصابه لمدة عشر دقائق..ثم تدعك بعد ذلك بالحجر الخفاف.



ملاحظه وتحذير:
بعض الأشخاس بيتحسسو من الساساليك أسيد salicylic acid المكون الأساسي للأسبرين..فيجب مراعاة ذلك